Foto: Voordracht Vrijheid is een werkwoord, door leerlingen van Futuris
Lichtgroene ogen, net zoals die van mij
maar waarom is dat niet een reden voor haar om vrij te zijn
Dezelfde bruine haren
die van onze schouders vallen
Bij mij het geluid van muziek
Bij haar harde knallen
Fragment uit: het gedicht Waarom van Sara, leerling Hermann Wesselink College
Leerlingen van alle scholen in Amstelveen lieten woensdagmiddag 2 juli hun stem horen in Poppodium P60 tijdens de Dialooglunch in het programma 80 jaar vrijheid Amstelveen. Wat betekent dat eigenlijk, vrijheid? Met workshops gedichten schrijven en lessen sing-a-songwriting van MTD Muziekmakers werden leerlingen aan het denken gezet om een antwoord te vinden op die vraag. Ze interviewden een levenskenner over het onderwerp en schreven een lied voor die persoon. Ze vertaalden eigen gedachten over vrijheid in een gedicht of spoken word. “Vrijheid is niet vanzelfsprekend en voor iedereen anders.”
Betrokkenheid en dialoog in het klaslokaal, tijdens de interviews, in de tafelgesprekken tijdens de Dialooglunch en in een optreden voor publiek.
Leerlingen hebben hun stem laten horen en houden elkaar en anderen scherp. Ze gingen in gesprek met onbekenden aan tafel. Het kwetsbare en belangrijke onderwerp vrijheid kon zo op een feestelijke manier worden aangescherpt en gevierd tijdens de Dialooglunch van 80 jaar Vrijheid. Met unieke optredens van leerlingen van het Amstelveen College, Hermann Wesselink College, Futuris en het Keizer Karel College.
Cultuureducatie Amstelland bedankt de leerlingen, de levenskenners en de schrijfdocenten in Amstelveen voor hun inzet en deelname. Dit project was een initiatief van Platform C, Amstelveen Oranje en MTD Muziekmakers.
“Waarom ben je stil? Aan wie ben je trouw? Wacht niet op verschil, dat verschil begint bij jou”
Citaat uit een lied van leerlingen Keizer Karel College