Grenzeloos ontdekken

Tijdens de workshops van Kasumai Dunia maakt een nieuwe generatie kennis met eeuwenoude wijsheden, en ervaar je de rijkheid aan tradities en rituelen van andere culturen.
De kunst van thematisch onderwijs

Koppeling kunstvakken (beeldend, muziek en drama) aan de leerdoelen van wereldoriëntatie.
Cultuuronderwijs koppelen aan thema’s WO, taal, projectweken

Uitwerken van thema’s in technieken, vaardigheden of competenties uit een of meerdere kunstdisciplines.
Procesgerichte didactiek

Door te focussen op het (creatieve) onderwijsproces worden je lessen betekenisvoller en zijn leerlingen meer betrokken. Hoe krijg je de leerlingen in een creatieve flow d.m.v. didactische stappen?
Iedereen is een kunstenaar!

Tools om procesgericht te werken met je leerlingen (i.p.v. productgericht).
Creativiteit en spel

Het gebruik van spellen en games om creatief gedrag te stimuleren.
Culturele Zang

Een volksverhaal over het lief en leed van alledag, in het Arabisch. We gaan het vertalen en bedenken nieuwe coupletten erbij.
Slavernij en muziek

Het verhaal en de ritmes van instrumenten die door de slavernij zijn verspreid en ontwikkeld.
Implementatie muziekleerlijn of -methode

Er zijn meerdere manieren mogelijk om deze implementatie te ondersteunen. Variërend van teamtrainingen, tot voorbeeldlessen tot co-teaching of coaching.
Zingen met je klas

Hoe gebruik je je eigen stem en hoe krijg je je klas aan het zingen?
Schoolinstrumenten inzetten in de klas

Het instrumentarium van de school (beter) leren kennen en lesideeën opdoen.
Procesgerichte didactiek in de praktijk

Balans tussen kennis, vaardigheid én eigenheid van de leerling.
Van Pinterest tot les

Hoe kom je van een idee tot een inhoudelijke beeldende les? We bekijken o.a. procesgerichte didactiek en het creatieve proces.
Leerlijn beeldende vorming creëren en implementeren

Evt. in verbinding met andere vakken. Door: diverse kunstenaars en beeldend docenten als Stephanie Rhode, Femke van Os, Femke Kempkes e.a.
Professionaliseren ateliermiddagen

Verbinding maken met thema’s WO of taalmethode. Of ateliers verbinden aan leerlijn.
Afrikaanse doeken schilderen

Aansluiting bij thema’s als Afrika, Reis de wereld rond, Op zoek naar verre landen, Wereldreizen e.a.
VTS

Visual thinking strategies. Met kinderen aandachtig en open naar kunst leren kijken.
Reis door Afrika

Afrikaanse muziek en dans. We gebruiken verschillende technieken van bodypercussie tot dans. Afstemming bij thema’s uit WO.
Verwerkingsles bij schoolthema

Dansklapper met lessen die leerlingen zelfstandig uitvoeren.
Energizers

Je klas weer focus of een boost geven. Of tot rust laten komen.
Theater en Taal voor het SBO

Aansluiting drama bij taalonderwijs. Afgestemd op de doelgroep van het speciaal basisonderwijs.
Hoe bespreek je een voorstelling na met je klas?

Wat hebben de kinderen gezien? Hoe kan je dat samen duiden?
Buiten de lijntjes

Kunstenaars op school (interdisciplinair).
Theater & thema’s

Koppeling theater aan thema’s uit VierKeerWijzer, IPC, Blink, Faqta e.a. (leskaarten beschikbaar)
Leskaarten theater

Hoe breng je kinderen eenvoudig en zelfstandig tot spel? (leskaarten beschikbaar)