Lezing Begrijpen met je Handen, een praktijkgerichte visie op kind en creativiteit
Lezing Begrijpen met je handen, een praktijkgerichte visie op kind en creativiteit Inspirerende lezing met foto’s en korte films uit de praktijk. Van ‘Wat moet ik doen?’ naar niet meer kunnen stoppen.
Teamtraining Begrijpen met je Handen
Teamtraining Begrijpen met je Handen Een studiedag met inspirerende lezing en verschillende workshopstations met materialen die ook voor kinderen tot de verbeelding spreken. Voor blijvende eyeopeners op creatief gebied.
Beeldende Media en verwerkingsopdrachten
Leer de basiskenmerken van fotografie, film en stopmotion overbrengen. Hoe ontwikkel je een verwerkingsopdracht? Welke rol speelt taal bij media? Hoe evalueer je gemaakte eindproducten? Hoe ontwikkel je een leerlijn?
Volksverhalen
In deze workshop gaat Kasumai Dunia in gesprek over diversiteit en inclusiviteit. De docenten wordt handvatten meegegeven om te bouwen aan een inclusieve klas.
De kunst van thematisch onderwijs
Koppeling kunstvakken (beeldend, muziek en drama) aan de leerdoelen van wereldoriëntatie.
Cultuuronderwijs koppelen aan thema’s WO, taal, projectweken
Uitwerken van thema’s in technieken, vaardigheden of competenties uit een of meerdere kunstdisciplines.
Procesgerichte didactiek
Door te focussen op het (creatieve) onderwijsproces worden je lessen betekenisvoller en zijn leerlingen meer betrokken. Hoe krijg je de leerlingen in een creatieve flow d.m.v. didactische stappen?
Iedereen is een kunstenaar!
Tools om procesgericht te werken met je leerlingen (i.p.v. productgericht).
Creativiteit en spel
Het gebruik van spellen en games om creatief gedrag te stimuleren.
Culturele Zang
Een volksverhaal over het lief en leed van alledag, in het Arabisch. We gaan het vertalen en bedenken nieuwe coupletten erbij.
Slavernij en muziek
Het verhaal en de ritmes van instrumenten die door de slavernij zijn verspreid en ontwikkeld.
Implementatie muziekleerlijn of -methode
Er zijn meerdere manieren mogelijk om deze implementatie te ondersteunen. Variërend van teamtrainingen, tot voorbeeldlessen tot co-teaching of coaching.
Zingen met je klas
Hoe gebruik je je eigen stem en hoe krijg je je klas aan het zingen?
Schoolinstrumenten inzetten in de klas
Het instrumentarium van de school (beter) leren kennen en lesideeën opdoen.
Procesgerichte didactiek in de praktijk
Balans tussen kennis, vaardigheid én eigenheid van de leerling.
Van Pinterest tot les
Hoe kom je van een idee tot een inhoudelijke beeldende les? We bekijken o.a. procesgerichte didactiek en het creatieve proces.
Leerlijn beeldende vorming creëren en implementeren
Evt. in verbinding met andere vakken. Door: diverse kunstenaars en beeldend docenten als Stephanie Rhode, Femke van Os, Femke Kempkes e.a.
Professionaliseren ateliermiddagen
Verbinding maken met thema’s WO of taalmethode. Of ateliers verbinden aan leerlijn.
Afrikaanse doeken schilderen
Aansluiting bij thema’s als Afrika, Reis de wereld rond, Op zoek naar verre landen, Wereldreizen e.a.
VTS
Visual thinking strategies. Met kinderen aandachtig en open naar kunst leren kijken.
Reis door Afrika
Afrikaanse muziek en dans. We gebruiken verschillende technieken van bodypercussie tot dans. Afstemming bij thema’s uit WO.
Verwerkingsles bij schoolthema
Dansklapper met lessen die leerlingen zelfstandig uitvoeren.
Energizers
Je klas weer focus of een boost geven. Of tot rust laten komen.
Theater en Taal voor het SBO
Aansluiting drama bij taalonderwijs. Afgestemd op de doelgroep van het speciaal basisonderwijs.
Hoe bespreek je een voorstelling na met je klas?
Wat hebben de kinderen gezien? Hoe kan je dat samen duiden?
Buiten de lijntjes
Tijdens dit interdisciplinaire project nemen kunstenaars en kunstvakdocenten een bak inspiratie en werkvormen mee die de leerkrachten en kinderen verrassen en inspireren. Op basis van een boek, een thema of bijvoorbeeld een film worden lessen, workshops en trainingen georganiseerd om leerkrachten en kinderen kennis te laten maken met werkvormen die nét even anders dan anders […]
Theater & thema’s
Koppeling theater aan thema’s uit VierKeerWijzer, IPC, Blink, Faqta e.a. In overleg ontwikkelt De Theaterfabrique theaterprojecten en -lessen gekoppeld aan de thema’s van de school. (leskaarten beschikbaar)
Leskaarten theater
Hoe breng je kinderen eenvoudig en zelfstandig tot spel? De leskaarten theater geven korte, heldere spelinstructies aan de spelers, waardoor er snel scènes ontstaan die eindeloos gevarieerd kunnen worden.
Procesgerichte werkwijze Begrijpen met je Handen
Procesgerichte werkwijze Begrijpen met je Handen Veel praktische handvaten voor onderzoekend leren en creatief onderwijs. Weg van 30 dezelfde werkjes, heen naar eigenaarschap en betrokkenheid in de klas.