OBS De Zuidooster

Groep 1/2, thema De Boerderij/lente en landen
2D werken: prikken-ritsen en raampjes open maken en scheuren en plakken.
3D werken: hoe wonen kinderen in andere landen? Doosjes inpakken en kleuren met wasco.

Groep 3, thema De ruimte
Vanuit onze ervaring uit de ruimte hebben we de sterren en maan van dichtbij ervaren. Zittend in onze raket hebben we genoten van het heelal.

Groep 4, thema Bouwen en gezellige tradities
Techniek: 3D werken met karton en papier. Opdracht: Bouw samen een stad van karton, waaraan je kunt zien welke gebouwen dichtbij staan en welke in de verte.

Techniek: Kartondruk. Opdracht: maak een masker. Afrikaanse stijl, passend bij jouw groep. En een prachtige gedetailleerde tekening van een prinses voor een meisje van 7!

Groep 5: Waterverf en tekenen met Oostindische inkt en kroontjespen
Opdracht 1: Verf de hele achtergrond. Teken daarop bloemen. De bloemen maak je zo gedetailleerd en echt mogelijk.

Opdracht 2: Maak een tekening van een dier in zijn omgeving met tegenlicht.

Groep 6: Ecoline en tekenen met fineliner 
Opdracht: Maak de achtergrond helemaal vol met herfstkleuren. Teken een herfstblad met nerven. Gebruik patronen bij de invulling.

Groep 5, 6, 6/7: Thema Wonderlijke uitvindingen
Onderwerp: Het raadsel van de hunebedden. Opdracht: Maak een animatie met de stop motion techniek waarin je laat zien hoe een hunebed gebouwd werd of hoe dat vandaag de dag of in de toekomst zou kúnnen gebeuren. Kijk hier: Stop Motionfilmpjes Hunebedden.

Groep 7: Thema winter
Techniek: wasco blenden. Opdracht: De kinderen moesten het noorderlicht maken met wasco. De kleuren moesten samen geblend worden, zodat er een mooie overgang ontstaat. Vervolgens moesten de kinderen met zwarte wasco bomen en een dier tekenen.

Groep 8: ‘Stoel in stijl’ en thema’s bouwwerken en sport
Opdracht 1: Ontwerp je eigen stoel volgens de kunststroming van ‘De Stijl’.

Opdracht 2: In de stijl van James Rizzi. Groepsopdracht. Teken gebouwen alsof het levende wezens zijn, zodat ze samen een stad vormen (een stad zijn niet alleen gebouwen, maar juist de levende wezens die er wonen).

Opdracht 3: Maak van aluminium een figuur die jouw sport beoefent en plaats deze op een achtergrond die hierbij past. Deze achtergrond teken je gebruikmakend van perspectief.